Bidang
Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan
Sub-NKRA Prasekolah
Tujuh teras untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan berkemampuan:
Tujuh teras untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan berkemampuan:
- Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan Prasokolah
Kebangsaan dan Bahagian Prasekolah dan PERMATA Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM)
- Perlaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
(KSPK)
- Menyeragamkan bantuan kepada murid prasekolah kerajaan
- Meningkatkan kualiti guru dan pembantu guru
- Menambah bilangan kelas prasekolah di kawasan miskin
Bandar, luar Bandar dan pedalaman
- Meningkatkan Perkongsian Pintar Kerajaan-Swasta dalam
pendidikan Prasekolah.
- Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah Kebangsaan
Sub-NKRA Literasi dan
Numerasi
- NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan
berkemampuan
- Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi
dan numerasi selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun
2012
- Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai
murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan,
masalah penglihatan, terencat akal, mempunyai pelbagai kecacatan, dan
kurang upaya secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk
untuk kanak-kanak berkeperluan khas.
SEKOLAH
BERPRESTASI TINGGI
Kementerian
pelajaran telah mengumumkan 20 buah Sekolah Berprestas Tinggi (SBT)
membabitkan 10 buah sekolah berasrama penuh, empat sekolah menengah harian
dan enam sekolah rendah seluruh negara.
|
·
Sekolah Berprestasi tinggi
ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti yang
tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan. Sekolah ini
mempunyai tradisi budaya kerja yang tinggi dan cemerlang dengan modal insan
nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya
saing di persada antarabangsa.
Sasaran utama Kementerian Pelajaran adalah untuk meletakkan semua SBT sebagai penanda aras dalam soal kecemerlangan pendidikan, supaya menjadi contoh dan teladan kepada semua sekolah di negara ini.
Sasaran utama Kementerian Pelajaran adalah untuk meletakkan semua SBT sebagai penanda aras dalam soal kecemerlangan pendidikan, supaya menjadi contoh dan teladan kepada semua sekolah di negara ini.
·
Senarai Sekolah Berprestasi Tinggi
(SBT) yang terpilih bagi 2010 adalah;
·
Sekolah Berasrama penuh
·
1. Sekolah Tun Fatimah (STF)
Johor Bahru
·
2. Sekolah Datuk Abdul Razak
(SDAR) Seremban
·
3. Kolej Melayu Kuala Kangsar
(KMKK) Perak
·
4. Sekolah Seri Puteri,
Cyberjaya
·
5. Sekolah Menengah Sultan
Abdul Halim, Kedah
·
6. Kolej Tunku Kurshiah (TKK)
Seremban
·
7. Kolej Islam Sultan Alam
Shah, Klang
·
8. Sekolah Menengah Sains
Tuanku Syed Putera, Perlis
·
9. Sekolah Sultan Alam Shah
Putrajaya
·
10. Sekolah Menengah Sains
Muzaffar Syah, Melaka
·
·
Sekolah Menengah Harian
·
1. Sekolah Menengah Kebngsaan
Perempuan Sri Aman, Petaling Jaya
·
2. Sekolah Menengah Kebangsaan
Aminuddin Baki, Kuala Lumpur
·
3. Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Asma, Kedah
3. Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Asma, Kedah
·
4. Sekolah Menengah Kebangsaan (P) St George, Pulau Pinang
4. Sekolah Menengah Kebangsaan (P) St George, Pulau Pinang
·
Sekolah Rendah
·
1. Sekolah Kebangsaan Seri
Bintang Utara Kuala Lumpur
·
2. Sekolah Kebangsaan Zainab
(2) Kota Baharu, Kelantan
·
3. Sekolah Kebangsaan Taman Tun
Dr ismail, Kuala Lumpur
·
4. Sekolah Convent Kota
Taiping, Perak
·
5. Sekolah Kebangsaan Bukit
Damansara Kuala Lumpur
·
6. Sekolah Kebangsaan Bandar
Baru Uda 2, Johor Bahru
Sekolah Bestari
·
Sekolah Bestari adalah salah satu ‘flagship’ dalam Koridor Raya Multimedia (MSC) yang harus dilaksanakan menjelang tahun 2000. Menjelang tahun 1999 sebanyak 90 buah sekolah termasuk sekolah-sekolah Asrama Penuh dan sekolah pilihan harian biasa telah dipilih untuk melaksanakan Sekolah Bestari bukanlah satu kemewahan tetapi satu-satunya cara untuk maju ke hadapan.
Sekolah Bestari adalah salah satu ‘flagship’ dalam Koridor Raya Multimedia (MSC) yang harus dilaksanakan menjelang tahun 2000. Menjelang tahun 1999 sebanyak 90 buah sekolah termasuk sekolah-sekolah Asrama Penuh dan sekolah pilihan harian biasa telah dipilih untuk melaksanakan Sekolah Bestari bukanlah satu kemewahan tetapi satu-satunya cara untuk maju ke hadapan.
·
Sekolah Bestari akan mmebawa kepada
pendemokrasian pendidikan sepenuhnya. Sekolah ini bukan hanya untuk mereka yang
pintar tetapi ia merupakan cara bestari bagi menjamin setiap pelajar- kuat atau
lemah, kaya atau miskin- mencapai potensi sepenuhnya dalam cara yang paling
sesuai mengikut kadar dan gaya pembelajaran yang berlainan. Teknologi computer
akan membolehkan kepelbagaian dibina dalam system pendidikan.
·
Tiga aspek penting harus ditangani
dalam pelaksanaan Sekolah Bestari,
·
Pertama, menyediakn infrastruktur
pelbagai media. Perkakasan akan merangkumi computer dan alatan berkaitan, peralatan
siding video dan audio dan infrastruktur komunikasi. Perisian akan mengandungi
pemproses perkataan, spresdsheet, perisian penjaringan, perisisna e-mail,
browser internet, alat pengarang dan perisian latihan.
·
Kedua, aspek latihan. Latihan bagi
guru-guru amat penting. Gabungan rapi antara latihan intensif dan kaunseling
adalah perlu untuk membantu guru menyesuaikan diri dengan sekitaran baru. Ini
penting untuk menghapuskan rasa tidak selamat dan tidak berguna yang akan
timbul kerana anjakan paradigma yang radikal dalam perkaedahan dan peranan
guru.
·
Ketiga, aspek bahan kursus. Bahan
kursus yang baru, kemaskini, dan mencukupi perlu disediakan. Bahan kursus perlu
diperkembangkan bagi semua mata pelajaran dan pelbagai jenis pelajar. Bahan
kurusu perlu mempamerkan cirri yang berikut: pukal disket yang lengkap,
interaktif, mencabar daya kognitif pelajar, mengandungi penilaian kendiri,
penyemakan bina dalam bagi input guru penyediaan bahan untuk pelajar yang
lemah.
·
Konsep
Sekolah Bestari
·
Pada tahun 1996, Kementerian
Pendidikan Malaysia telah menggubal konsep Sekolah Bestari berpusatkan
pengajaran dan pembelajaran berpemikiran kritis dan kreatif. Teknologi sebagai
penupaya menjadi komponen penting dalam konsep Sekolah Bestari apabila Projek
Sekolah Bestari diwujudkan sebagai satu daripada Aplikasi Perdana Koridor
Raya Multimedia.
·
Sekolah Bestari Malaysia ialah
institusi pembelajaran yang direka semula secara menyeluruh dan segi pengajaran
–pembelajaran dan pengurusan sekolah untuk mebantu murid menghadapi cabaran
Zaman Maklumat. Proses pengajaran –pembelajaran , iaitu proses berkaitan dengan
kurikulum, pedagogi, pentaksiran, dan bahan pengajaran –pembelajaran , akan
direka semula untuk membantu murid belajar dengan lebih berkesan dan cekap.
Sekolah Bestari akan mendorong murid mengamalkan pembelajaran akses kendiri dan
terarah kendiri serta mengikut kadar pembelajaran sendiri.
·
Pengurus Sekolah Bestari akan dapat
menjalankan tugasnya dengan lebih cekap apabila fungsi utama berkaitan dengan
pengurusan sekolah dikomputerankan. Selain itu, ibu-bapa, komuniti dan pihak
swasta sebagai pihak yang berkepentingan akan memainkan peranan yang lebih
aktif dalam menjayakan prestasi sekolah. Semua pihak akan sentiasa terlibat
dalam peningkatan profesionalisme atau keilmuan berkaitan dengan pengurusan
sekolah, pengajaran-pembelajaran dan sebagainya.
Sekolah
Wawasan
Sekolah Wawasan
Sekolah Wawasan adalah sekolah rendah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Di bawah konsep ini, dua atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran akan ditempatkan dalam kawasan yang sama. Setiap sekolah akan mempunyai bangunan sendiri yang boleh disambung antara satu sama lain dengan menggunakan jambatan penghubung (link-way).
Sekolah Wawasan adalah sekolah rendah yang berkonsepkan belajar bersama-sama dalam satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum atau agama. Di bawah konsep ini, dua atau tiga buah sekolah rendah berlainan aliran akan ditempatkan dalam kawasan yang sama. Setiap sekolah akan mempunyai bangunan sendiri yang boleh disambung antara satu sama lain dengan menggunakan jambatan penghubung (link-way).
Tujuan dan matlamat
Sekolah Wawasan
- Untuk mewujudkan perpaduan di
kalangan murid-murid yang berbagai-bagai bangsa dan latar belakang
- Untuk memupuk semangat
integrasi antara pelajar dari pelbagai aliran
- Untuk melahirkan generasi yang
mempunyai sifat toleransi dan persefahaman yang tinggi demi mewujudkan
sebuah negara yang bersatu padu
- Untuk menggalakkan interaksi
yang maksimum antara semua warga sekolah melalui perkongsian kemudahan
sekolah dan pelaksanaan aktiviti-aktiviti lain di sekolah
Pada masa ini terdapat 5 buah
Kompleks Sekolah Wawasan yang telah beroperasi dengan jayanya iaitu :
- Kompleks Sekolah Wawasan Pekan Baru, Parit Buntar,
Perak
- Kompleks Sekolah Wawasan Taman Aman, Alor Setar, Kedah
- Kompleks Sekolah Wawasan Tasik Permai, Pulau Pinang
- Kompleks Sekolah Wawasan USJ 15, Subang Jaya, Selangor
- Kompleks Sekolah Wawasan Pundut, Seri Manjung, Perak
No comments:
Post a Comment