Contoh Kandungan
KANDUNGAN
Halaman
| ||
PENGHARGAAN
|
i
| |
ABSTRAK
|
ii
| |
KANDUNGAN
|
iii
| |
1.0
|
REFLEKSI P&P YANG LALU
|
1
|
2.0
|
FOKUS KAJIAN
|
2
|
3.0
|
OBJEKTIF KAJIAN
|
3
|
4.0
|
KUMPULAN SASARAN
|
4
|
5.0
|
PERANCANGAN
|
4
|
6.0
|
TINJAUAN AWAL
|
6
|
7.0
|
PELAKSANAAN AKTIVITI INTERVENSI
|
8
|
8.0
|
PENILAIAN
|
11
|
9.0
|
REFLEKSI KAJIAN
|
13
|
10.0
|
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
|
13
|
RUJUKAN
|
12
| |
LAMPIRAN
|
ABSTRAK
Sikap dan tingkahlaku 10 orang murid
Tahun 2 Optimis semasa proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Jawi
menunjukkan mereka tidak begitu berminat dengan pengajaran dan pembelajaran
mata pelajaran Jawi. Punca masalah yang utama ialah kerana mereka tidak mengenal huruf Jawi yang
mewakili huruf Rumi serta tidak mahir menyambung antara huruf-huruf tunggal Jawi.
Maka fokus kajian ini adalah untuk menangani masalah tersebut dengan
memperkenalkan satu kaedah baru bagi membantu murid tersebut mengenali huruf
Jawi yang mewakili huruf Rumi serta satu kaedah baru bagi meningkatkan
kemahiran mereka menyambung antara huruf-huruf Jawi. Tinjauan awal menunjukkan 10 orang murid
tersebut gagal dalam ujian mengenal huruf dan gagal juga dalam ujian menyambung
huruf. Soal selidik bagi mengukur minat mereka terhadap P&P mata pelajaran
Jawi menunjukkan bahawa bagi semua item, skor min yang dicapai adalah di bawah
3. Setelah Kad Dalil Avu Zar Zad digunakan, maka didapati 10 orang murid
tersebut dapat mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan dapat juga
menyambung huruf-uruf Jawi dengan betul. Ujian pos yang dijalankan menunjukkan
100% murid lulus dalam ujian mengenal huruf manakala dalam ujian menyambung
huruf peratus lulus adalah 80%. Min minat yang dicapai selepas program juga
telah meningkat kepada skor min 4. Dapat dirumuskan, kemahiran murid dalam
menulis Jawi telah dapat ditingkatkan setelah menggunakan Kad Dalil Avu Zar
Zad. Penyelidikan untuk mencari pendekatan terbaik dalam amalan P&P bukan
sahaja dapat mengatasi masalah pembelajaran murid malah menggilap kreativiti
dan inovasi guru.
MENINGKATKAN KEMAHIRAN MURID-MURID TAHUN 2
OPTIMIS DALAM MENULIS JAWIMENGGUNAKAN KAEDAH
DALIL AVU ZAR ZAD
DALILAH BINTI DESA
SK BUKIT KALAM
PETI SURAT 81097
87020 WP LABUAN
Abstrak
Murid-murid tahun 2 Optimis menghadapi
masalah dalam kemahiran menulis jawi dan lemah dalam kemahiran menyambung
huruf-huruf tunggal jawi. Masalah ini menyebabkan mereka hilang minat terhadap
mata pelajaran jawi. Untuk menangani masalah ini, kajian ini bertujuan untuk
mencari pendekatan terbaik menggunakan formula paling mudah bagi murid menulis
jawi serta mengenali huruf jawi tunggal yang boleh disambung dan yang tidak
boleh disambung. Program Dalil Avu Zar Zad telah diperkenalkan. Kemahiran murid
bagi menulis suku kata terbuka dan tertutup cuba ditingkatkan dengan
menggunakan Teknik Dalil, manakala kemahiran murid untuk mengenali huruf
tunggal jawi yang boleh disambung dan tidak boleh disambung telah cuba ditingkatkan
dengan Teknik Avu Zar Zad. Dapatan kajian ini menunjukkan murid-murid yang
selama ini langsung tidak tahu menulis perkataan jawi dan tidak tahu menyambung
huruf-huruf tunggal jawi mampu melakukannya dengan penuh keyakinan. Setiap kali
menjalankan P&P, mereka begitu khusyuk tunduk dan menulis jawapan tanpa
ragu-ragu. Dapat dirumuskan, kemahiran murid dapat ditingkatkan sekiranya kita
mampu menggunakan kaedah yang sesuai dengan tahap mereka. Amalan penyelidikan
untuk mencari pendekatan terbaik dalam amalan P&P bukan sahaja dapat
mengatasi masalah pembelajaran murid malah menggilap kreativiti dan inovasi
guru.
Panduan penulisan Abstrak:
1.
Mengapa kajian dijalankan? Apa yang mendorong anda
untuk menjalankan kajian? (Why did you start? What motivate you?)
Murid-murid
tahun 2 Optimis menghadapi masalah dalam kemahiran menulis jawi dan lemah dalam
kemahiran menyambung huruf-huruf tunggal jawi. Masalah ini menyebabkan mereka
hilang minat terhadap mata pelajaran jawi.
2.
Apa yang anda cuba buktikan/cuba kenal pasti?
(what did you try to do?)
Untuk menangani
masalah ini, kajian ini bertujuan untuk mencari pendekatan terbaik menggunakan
formula paling mudah bagi murid menulis jawi serta mengenali huruf jawi tunggal
yang boleh disambung dan yang tidak boleh disambung.
3.
Apa yang anda buat? (What did you do?)
Program Dalil
Avu Zar Zad telah diperkenalkan. Kemahiran murid bagi menulis suku kata terbuka
dan tertutup cuba ditingkatkan dengan menggunakan Teknik Dalil, manakala kemahiran
murid untuk mengenali huruf tunggal jawi yang boleh disambung dan tidak boleh disambung
telah cuba ditingkatkan dengan Teknik Avu Zar Zad.
4.
Apa yang anda temui? (what did you find?/what answer do
you obtain?)
Dapatan kajian
ini menunjukkan murid-murid yang selama ini langsung tidak tahu menulis
perkataan jawi dan tidak tahu menyambung huruf-huruf tunggal jawi mampu
melakukannya dengan penuh keyakinan. Setiap kali menjalankan P&P, mereka
begitu khusyuk tunduk dan menulis jawapan tanpa ragu-ragu.
5.
Apa maknanya? (What does it means?) – Kesimpulan/implikasi.
Dapat
dirumuskan, kemahiran murid dapat ditingkatkan sekiranya kita mampu menggunakan
kaedah yang sesuai dengan tahap mereka. Amalan penyelidikan untuk mencari
pendekatan terbaik dalam amalan P&P bukan sahaja dapat mengatasi masalah
pembelajaran murid malah menggilap kreativiti dan inovasi guru.
10.0 CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA
Oleh sebab masih terdapat murid
yang menghadapi masalah untuk menulis huruf yang betul apabila disambungkan
dengan huruf lain, saya bercadang untuk menjalankan kajian tindakan yang
seterusnya dan mencari kaedah baru bagi membantu murid mengatasi masalah
tersebut.
Saya juga bercadang menulis modul
ejaan terkini untuk diguna pakai rakan-rakan setugas. Modul tersebut boleh
digunakan selepas murid-murid telah menguasai kedua-dua kemahiran iaitu menulis
suku kata terbuka dan tertutup serta membezakan huruf tunggal yang boleh disambung
dan tidak boleh disambung.
2.0 FOKUS KAJIAN
Kemahiran menulis Jawi
merupakan tunjang kepada pencapaian baik Pendidikan Islam dalam peperiksaan PMR
dan SPM. Oleh kerana itu, saya harus mengambil langkah segera untuk mengatasi masalah
10 orang murid Tahun 2 Optimis yang tidak dapat menguasai kemahiran menulis Jawi.
Saya telah dapat mengenal pasti punca utama mereka tidak dapat menulis Jawi
dengan baik ialah tidak mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan tidak
tahu bagaimana untuk menyambung antara huruf-huruf Jawi. Maka saya akan menggunakan teknik baru yang
akan membantu mereka mengatasi masalah tersebut. Teknik baru yang saya namakan sebagai Dalil Avu Zar
Zad akan digunakan bagi membantu mereka mengenali huruf-huruf Jawi yang
mewakili huruf-huruf Rumi dan membantu mereka menulis suku kata mudah dalam
Jawi. Seterusnya saya akan menggunakan formula baru yang akan membantu murid
mengenali huruf tunggal Jawi yang boleh disambung dan tidak boleh disambung. Menggunakan
10 orang murid Tahun 2 Optimis sebagai
sampel kajian sangat bertepatan kerana sebagai guru Jawi mereka, saya dapat
berhubung dengan murid-murid tersebut secara langsung untuk mengaplikasikan
formula yang saya perkenalkan. Selain itu, aktiviti memberi mereka ujian dan
meminta mereka menjawab soal selidik akan dapat dijalankan dengan lebih mudah.
Saya berharap hasil analisis data akan dapat membantu saya mengenal pasti sama
ada intervensi yang saya laksanakan dapat meningkatkan kemahiran murid dalam
menulis Jawi.
6.0 JADUAL PELAKSANAAN KAJIAN, ANGGARAN
PERBELANJAAN DAN ALAT BANTU MENGAJAR
Kajian ini akan melibatkan saya sendiri sebagai pengkaji dan
10 orang murid Tahun 2 Optimis sebagai sampel kajiian. Di bawah ini ialah
jadual pelaksanaan kajian dalam tempoh masa yang telah ditentukan:
Jadual 1
Pelaksanaan Kajian Dalam Tempoh Masa 3 Bulan
Bulan
|
Minggu
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Mac
|
1
|
Tinjauan Awal:
i. Mereka
bentuk soalan untuk ujian pra dan ujian pos bagi mengenal pasti kemahiran
murid
ii. Mereka
bentuk soal selidik (10 soalan)
iii. Menjalankan
ujian pra (20 minit)
iv. Mengedarkan
soal selidik kepada murid dan mengumpul semula selepas 10 minit
v. Membuat
perhatian terhadap sikap murid sebelum
aktiviti intervensi
|
i. Soalan
ujian seperti di Lampiran A
ii. Soal
Selidik seperti di Lampiran B
iii. Perkara-perkara
di perhatikan seperti di lampiran C
|
Mac
|
2 & 3
|
Analisis Data Tinjauan awal:
|
|
|
|
i.
Menganalisis, merekod dan melapor markah ujian
pra - bilangan dan peratus yang lulus/yg dapat menjawab dengan betul.
ii. Menganalisis
data soal selidik - menentukan nilai min bagi mengukur minat/persepsi murid
pada mata pelajaran Jawi dan bilangan serta peratus bagi setiap kategori skala
iii. Melaporkan
dapatan analisis data soal selidik dalam Jadual
iv. Melaporkan
dapatan pemerhatian
|
|
Mac
|
4
|
Merancang dan menyusun aktiviti intervensi:
i.
Aktiviti I: Mereka bentuk Kad Dalil Avu Zar Zad
dan memperkenalkan kad kepada murid-murid.
Murid akan diperkenalkan terlebih dahulu dengan Teknik
Dalil - Menggunakan Jadual kunci huruf yang mengandungi huruf-huruf tunggal Rumi
bersamaan huruf tunggal Jawi (Contoh Kad di Lampiran C)
ii. Aktiviti
II: Memberi soalan latih tubi untuk
mengenal pasti kemahiran murid mengenal pasti huruf dan kemahiran murid
menulis suku kata mudah.
iii. Aktiviti
IV: Memperkenalkan Teknik Avu Zar Zad
iv. Aktiviti
V: Memberi latih tubi - murid perlu menulis jawapan bagi perkataan bagi
mengesan kemahiran mereka mengenali huruf-huruf yang boleh disambung dan yang
tidak boleh disambung.
|
|
April
|
1-3
|
Melaksanakan aktiviti intervensi sebagaimana yang dirancang secara
satu persatu
Melakukan pemerhatian dan membuat perekodan terhadap perubahan sikap
dan tingkah laku murid
|
Nota: semua aktiviti akan divideokan
|
April
|
4
|
Menjalankan ujian pos untuk menilai tahap perubahan tingkah laku
terhadap teknik yang diperkenalkan.
Mengedar soal selidik untuk dijawab oleh murid
|
|
Mei
|
1
|
Menganalisis data ujian pos
Menganalisis data soal selidik
Menyediakan jadual dan pelaporan hasil analisis data
|
|
|
2
|
Menulis refleksi kajian dan membuat cadangan
|
|
|
3
|
Mengemas kini laporan - editing,
memastikan isi kandungan, rujukan dan lampiran dilengkapkan
|
|
|
4
|
Menjilid laporan dan bersedia untuk dihantar ke PPD.
|
|
Anggaran Perbelanjaan
Kajian
Untuk menjalankan kajian ini, saya telah mengenal pasti
bahan dan kos yang akan terlibat. Jadual di bawah menunjukkan perincian bagi
bahan dan anggaran perbelanjaan kajian:
Jadual 2
Anggaran Perbelanjaan Kajian
Bil
|
Butiran
|
Harga
Per unit x unit (RM)
|
Jumlah
(RM)
|
1
|
Kertas mahjung
|
0.20 x 10
|
20.00
|
2
|
Kertas A4
|
10.00 x 1 rim
|
10.00
|
3
|
Dakwat pencetak
|
80.00 x 1 katraj
|
80.00
|
4
|
Artline
|
3.00 x 3
|
9.00
|
5
|
Bahan fotostat
|
0.50 x 50 helai
|
2.60
|
6
|
Thum drive
|
40.00 x 1
|
40.00
|
Alat Bantu Mengajar
Senarai ABM yang digunakan (jika ada) juga boleh disediakan
dalam satu jadual, contoh dengan format berikut
Jadual 3
Alat Bantu Mengajar
Yang Digunakan
Bil
|
Jenis ABM
|
Kuantiti
|
1
|
Kad Dalil Avu Zar Zad
|
10
|
7.0 PELAKSANAAN
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN TEKNIK DALIL AVU ZAR ZAD
Teknik Dalil Avu Zar Zad adalah
satu formula mudah bagi mengatasi masalah murid dalam menulis Jawi. Teknik
Dalil adalah menggunakan Jadual Kunci Huruf yang mengandungi huruf-huruf yang
mewakili huruf-huruf tunggal Rumi bersamaan huruf tunggal Jawi. Teknik Avu Zar
Zad pula adalah Jadual yang menunjukkan huruf-huruf Jawi yang boleh disambung
dan yang tidak boleh disambung dengan
huruf selepasnya. Huruf hamzah, alif, va, wau, zai, ro, zal dan dal atau
dikenali sebagai Avu Zar Zad adalah huruf-huruf yang tidak boleh disambung.
Pada kad, selepas huruf-huruf ini diletakkan symbol ( - ). Huruf-huruf Jawi selain daripada
huruf-huruf Avu Zar Zad boleh disambung dengan huruf-huruf lain selepasnya.
Pada kad, simbol (+) diletakkan. Berikut
ialah aktiviti intervensi yang dijalankan berdasarkan Teknik Dalil Avu Zar Zad:
i.
Aktiviti
I: Memperkenalkan Teknik Dalil
Saya memberikan Kad Dalil Avu Zar Zad kepada setiap
murid dan mengajar mereka bagaimana untuk menggunakan kad tersebut berdasarkan
tahap pengetahuan sedia ada mereka sendiri. (Contoh Kad di Lampiran C). Pada
permulaannya, saya membantu murid mengenal pasti persamaan huruf tunggal Rumi dengan
huruf tunggal Jawi. Langkah seterusnya membezakan penggunaan huruf kaf dan qaf (iaitu
huruf kaf di awal suku kata manakala huruf qaf di akhir suku kata). Seterusnya
saya membimbing murid mengenali dan membezakan huruf-huruf diagraf dan huruf
vocal di awal suku kata.
Pemerhatian: Sesi penerangan dan soal jawab sambil
memegang Kad Dalil ternyata dapat menarik minat murid melibatkan diri secara
aktif dalam aktiviti p&P. Saya berpuas hati dan bersyukur dengan sikap dan
tingkah laku yang ditunjukkan murid.
ii.
Aktiviti
II: Memberi Soalan Latih Tubi Untuk Teknik Dalil
Setelah soal jawab secara lisan dengan memanggil murid
secara bergilir-gilir untuk memberi jawapan, saya memberikan beberapa soalan
latih tubi kepada murid iaitu soalan-soalan yang mengandungi huruf tunggal
rumi. Saya meminta murid-murid menulis huruf Jawi yang mempunyai persamaan
dengan huruf Rumi yang ada pada kertas latih tubi masing-masing dengan melihat
Kad Dalil Huruf. Setelah semua murid
selesai menulis jawapan masing-masing, saya menulis jawapan yang betul di papan
tulis. Murid-murid diminta menandakan jawapan mereka, sama ada betul atau
salah.
Aktiviti seterusnya ialah menulis beberapa perkataan
mudah dalam tulisan Jawi (suku kata terbuka dan suka kata tertutup). Tujuan
aktiviti ini ialah untuk membiasakan murid menulis perkataan-perkataan tertentu
menggunakan huruf Jawi. Sambil melihat kad, saya juga membantu murid-murid
menulis perkataan-perkataan. Saya juga memandu murid dalam penulisan dengan
menulis dua huruf Jawi yang perlu ada dalam setiap perkataan yang dihasilkan.
Selain itu, gambar-gambar objek turut dilukis di sebelah perkataan yang hendak
ditulis untuk membantu murid menulis dengan betul.
Pemerhatian: Saya dapati semua murid dapat menuliskan
jawapan yang betul pada kertas latihan masing-masing. Kegembiraan dan kepuasan
jelas terbayang pada wajah mereka. Saya merasa sangat seronok dan sekain
berpuas hati dengan perubahan sikap mereka.
iii.
Aktiviti
III: Memperkenalkan Teknik Avu Zar Zad
Dengan berpandukan kad Avu Zar Zad, saya menerangkan
mengenai huruf-huruf yang menghasilkan bunyi “Avu Zar Zad’ dan menjelaskan
bahawa-bahawa huruf-huruf tersebut boleh disambung di panggkalnya tetapi tidak
di hujungnya. Selain daripada huruf-huruf Avu Zar Zad, huruf-huruf tersebut boleh
disambung di pangkal dan di hujungnya. Saya juga menerangkan maksud symbol ( +
) dan ( - ) yang ada pada Kad Avu Zar Zad. Apabila sesuatu perkataan Jawi
mengandungi salah satu huruf Avu Zar Zad, maka simbol ( - ) ditulis selepas
huruf tersebut. Tapi jika huruf selain huruf Avu Zar Zad maka symbol ( + )
ditulis selepas itu.
Setelah selesai simbol-simbol ditulis, saya meminta
murid menyambung huruf-huruf. Saya memberi peringatan, sekiranya selepas
sesuatu huruf ada tanda ( + ), maka huruf itu boleh disambungkan dengan huruf
di hadapannya. Tetapi jika selepas sesuatu huruf ditulis symbol ( - ), maka
huruf itu tidak boleh disambung.
Setelah memberi penerangan, saya juga menyoal murid
secara lisan bagi mengenal pasti tahap pemahaman mereka.
Pemerhatian: Saya dapati murid-murid memberi respons
yang sungguh menakjubkan. Mereka seronok untuk mencuba menyambung huruf-huruf
sambil menggunakan Kad Dalil Avu Zar Zad.
iv.
Aktiviti
VI: Memberi Latih Tubi Untuk Teknik Avu Zar Zad
Apabila telah pasti mereka dapat memahami bagaimana
untuk menggunakan kad, saya memberi soalan yang mengandungi perkataan yang
ditulis huruf tunggal Jawi. Saya meminta murid-murid menyambung huruf-huruf Jawi
tersebut dengan menggunakan Jadual Teknik Avu Zar Zad. Soalan mengandungi 15
kata nama dan ditulis dalam huruf-huruf Jawi yang tidak bersambung. Murid-murid
diminta menulis semula perkataan dalam tulisan Jawi dengan betul. Sepanjang
menyiapkan latihan, murid-murid dibenarkan untuk menggunakan Kad Dalil Avu Zar Zad
sebagai panduan.
Setelah semua murid telah menyiapkan latihan mereka, saya
meminta seorang demi seorang keluar ke papan hitam untuk menulis jawapan
mereka.
Pemerhatian: Murid kelihatan bersungguh-sungguh menyiapkan
latihan. Apabila saya bertanya siapa
yang mahu ke depan untuk menulis jawapan, semuanya mengangkat tangan masing-masing
dan begitu yakin untuk ke depan kelas untuk menulis jawapan di papan hitam.
Alangkah gembira rasanya di jiwa apabila melihat perubahan positif pada murid.
8.0 PENILAIAN
Untuk mengesan keberkesanan Teknik
Dalil Avu Zar Zad dalam meningkatkan kemahiran murid menulis Jawi, saya menjalankan
ujian pos. Ujian akan mengesan sama ada berlaku peningkatan dalam kemahiran dengan
melihat peratus murid lulus dalam ujian menulis Jawi. Saya juga akan mengedarkan
soal selidik berkenaan minat murid terhadap mata pelajaran Jawi untuk mengenal
pasti sama ada berlaku peningkatan dalam minat mereka terhadap P&P mata
pelajaran Jawi. Selain itu, laporan saya
berkenaan dengan perubahan sikap dan tingkah laku murid semasa proses
pengajaran dan pembelajaran akan turut digunakan bagi memperjelaskan lagi sama
ada objektif menjalankan kajian iaitu untuk meningkatkan kemahiran murid dalam
menulis Jawi tercapai atau sebaliknya. Huraian adalah mengikut objektif khusus
kajian seperti berikut:
8.1 Objektif 1 : Untuk memastikan
100% sasaran kajian iaitu 10 orang murid 2 Optimis lulus dalam ujian mengenal
pasti huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan menulis suku kata setelah menggunakan
Teknik Dalil.
Murid telah menjalani ujian pos.
Soalan ujian yang digunakan semasa ujian pra digunakan semula. Soalan ujian
mengarahkan murid menulis suku kata mudah Jawi daripada tulisan Rumi. Perbandingan
keputusan yang dicapai murid dalam ujian pra dan pos adalah seperti dalam
Jadual 5.
Jadual
5
Perbandingan Keputusan Ujian Pra Dan Ujian
Pos Iaitu Sebelum Teknik Dalil Dan Selepas Teknik Dalil
Jadual menunjukkan semua murid
yang gagal semasa ujian pra telah lulus dalam ujian pos. ini menunjukkan Teknik
Dalil telah dapat meningkatkan kemahiran 10 orang murid 2 Optimis mengenali
huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi dan menulis suku kata mudah bagi tulisan Jawi.
Dapatan ini juga menunjukkan objektif menjalankan kajian ini iaitu untuk
memastikan 100% murid lulus dalam ujian setelah menggunakan teknik Dalil Avu
Zar Zad telah tercapai.
8.2 Objektif 2: Untuk memastikan
100% sasaran kajian iaitu 10 orang murid 2 Optimis lulus dalam ujian bagi mengenal
pasti huruf-huruf Jawi yang boleh dan
tidak boleh disambung setelah menggunakan Teknik Avu Zar Zad.
Soalan kedua ujian pos ialah
untuk murid-murid menyambung huruf-huruf tunggal Jawi. Soalan yang digunakan
juga adalah sama dengan soalan yang digunakan semasa ujian pra. Analisis data
adalah seperti dalam Jadual 6 di bawah:
Jadual
6
Perbandingan Keputusan Ujian Pra Dan Ujian
Pos Iaitu Sebelum Teknik Avu Zar Zad Dan
Selepas Teknik Avu Zar Zad
Berdasarkan dapatan dalam Jadual
6, didapati Teknik Dalil Avu Zar Zad berjaya menjadi pemangkin perubahan markah
yang ketara terhadap para murid. Walaupun ujian pos menunjukkan 20% peratus
murid masih gagal, namun tidak memberi makna kegagalan teknik ini meningkatkan
kemahiran murid kerana murid berkenaan gagal mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran seperti murid-murid lain, iaitu sering tidak hadir ke sekolah. Dapatan
ini juga menunjukkan objektif kajian tindakan ini iaitu untuk meningkatkan kemahiran
10 orang murid Tahun 2 Optimis mengenal huruf-huruf Jawi yang boleh dan tidak boleh disambung serta
menyambung huruf-huruf tunggal menggunakan Teknik Avu Zar Zad dengan memastikan
100% murid lulus dalam ujian telah dapat dicapai.
1.0
REFLEKSI AMALAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
YANG LALU
Saya telah mengajar
Jawi selama 9 tahun. Selama itu jugalah saya menghadapi masalah yang sama, iaitu
pelajar begitu mengambil masa untuk menguasai Jawi. Sudahlah peruntukan masa
untuk bidang ini cuma setengah jam sahaja.
Bagi saya, mengajar Jawi ini sama sahaja seperti mengajar mata pelajaran
Bahasa Melayu, cuma tulisannya sahaja yang berbeza. Jadi peruntukan waktu
selama setengah jam memang tidak memadai. Ketidakmampuan murid menguasai Jawi
memberi implikasi negatif kepada mereka, iaitu tidak minat dengan mata
pelajaran Jawi. Kaedah pengajaran saya juga sama sahaja sebagaimana yang saya
gunakan sejak mula mengajar Jawi. Saya tidak dapat lari daripada kaedah chalk and talk. Saya akhirnya berfikir
adakah kaedah ini sahaja yang sesuai untuk saya gunakan dalam mengajar Jawi.
Mengapa hanya chalk and talk?
Sedangkan sudah terbukti ramai murid saya yang tidak dapat saya tingkatkan
kemahiran mereka dengan kaedah tersebut. Tidak adakah kaedah lain yang lebih
berkesan? Perkara ini memang saya sudah terfikir sejak sekian lama.
Mesti ada sesuatu yang
saya boleh lakukan! Bukan hanya di satu dua kelas, tetapi semua kelas yang saya
ajar termasuk kelas Tahun 2 Optimis. 10 orang murid Tahun 2 Optimis langsung
tidak memperlihatkan minat, malah tidak pernah dapat menjawab soalan-soalan
yang saya kemukakan. Perkara ini amat
membimbangkan. Saya tidak boleh membiarkan situasi ini berlarutan. Saya harus memulakan
usaha untuk memperbaiki situasi ini. Masalah ini mungkin berpunca daripada diri
saya sendiri yang tidak pernah mengubah kaedah untuk pelaksanaan P&P. Saya
bertanya pada diri, mungkinkah saya perlu mendekati murid untuk mendalami
masalah mereka dan mencari penyelesaian terbaik bagi mengatasi masalah
pengajaran dan pembelajaran Jawi yang dihadapi.
Mungkinkah persekitaran
kelas yang tidak kondusif mengganggu minat mereka? Papan kenyataan di kelas
langsung tidak diisi dengan perkara-perkara berkaitan mata pelajaran Jawi. Pihak
sekolah juga kurang memberi penekanan terhadap kepentingan mata pelajaran Jawi,
malah ada waktunya terdapat guru yang
meminta izin untuk mengambil waktu P&P Jawi bagi mengajar subjek yang lain.Adakah
ini menggambarkan pada murid bahawa mata pelajaran ini tidak penting?
Ibu bapa murid pula
kebanyakan tidak mempunyai latar belakang pendidikan Jawi. Ibu bapa yang
berpendidikan tinggi kebanyakan hanya member penekanan kepada mata pelajaran
untuk UPSR dan tidak begitu kisah dengan pencapaian anak-anak mereka dalam mata
pelajaran Jawi. Jadi adakah perkara ini turut mempengaruhi kemahiran dan minat mereka?
Setelah berfikir
berkali-kali, akhirnya saya memutuskan untuk memulakan Kajian Tindakan ini
dengan memilih 10 orang murid Tahun 2 optimis sebagai sasaran pertama saya. Ini
kerana, saya dapati 10 orang murid ini menghadapi masalah yang sangat kritikal untuk
menulis Jawi. Walaupun kadang-kadang mereka kelihatannya cuba menumpukan
perhatian semasa saya mengajar, tetapi kelihatannya mereka sukar untuk
mengikuti pengajaran apatah lagi untuk memahami apa yang saya ajarkan. Banyak soalan yang sama saya terima daripada
murid, antaranya “Ustazah, huruf K sama dengan huruf apa?”, “Ustazah, huruf zal boleh disambungkan dengan huruf dal
tak?, “Ustazah, huruf alif boleh disambungkan dengan huruf dal tak?, “Ustazah,
boleh tak huruf kaf disambungkan dengan huruf ya?” dan soalan-soalan lain yang
sering kali berulang-ulang yang sama! Kekerapan menerima soalan dan memberi
jawapan yang sama memberi saya idea untuk menghasilkan satu formula bagi
membantu mereka memahami Jawi dan secara
tidak langsung memberi mereka panduan mencari jawapan bagi persoalan-persoalan yang
sering mereka kemukakan.
Pertanyaan yang sama
berulang kali juga meyakinkan saya bahawa tentu ada kelemahan dalam amalan
pengajaran yang telah saya gunakan menyebabkan murid-murid tidak dapat
menguasai kemahiran yang diperlukan. Selain cara pengajaran saya yang mungkin
tidak berkesan dan tidak menarik, murid juga agaknya tidak mendapat tunjuk ajar
atau bantuan ibu bapa dalam mengulangkaji mata pelajaran Jawi di rumah. Saya
dapat memahami masalah tersebut kerana mungkin latar belakang ibu bapa mereka yang
tidak mempunyai pengetahuan dan kemahiran berkaitan dengan mata pelajaran Jawi.
Mereka juga mungkin merasakan Jawi tidak penting kerana tidak dinilai dalam
UPSR. Hakikat sebenarnya, walaupun bidang Jawi yang menjadi sub mata pelajaran
Pendidikan Islam ini tidak dinilai dalam peperiksaan UPSR namun penilaian akan
tetap dilakukan dalam peperiksaan PMR dan SPM di sekolah menengah nanti. Justeru,
kemahiran menulis Jawi perlu dipupuk sejak di sekolah rendah bagi memastikan
mereka mempunyai minat yang berterusan terhadap mata pelajaran Jawi serta bagi
memastikan mereka dapat menguasai mata pelajaran Jawi. Ringkasnya, mahir atau
tidak mahir seseorang murid itu menulis dan membaca Jawi, adalah bertitik tolak
di sekolah rendah lagi. Saya harus membantu mereka menguasai Jawi sebelum
mereka ke sekolah menengah, ibarat kata pepatah, melentur buluh biarlah dari
rebungnya.
Saya bertambah yakin keputusan
saya untuk bertindak dengan menghasilkan formula atau teknik baru mengajar Jawi
akan dapat dapat membantu saya mengatasi masalah ini. Dengan teknik baru itu
nanti, saya bukan sahaja dapat memperbaiki amalan pengajaran saya tetapi juga
mungkin akan dapat meningkatkan minat murid saya terhadap mata pelajaran Jawi.
Saya semakin pasti dengan fokus kajian saya, menghasilkan teknik atau formula baru
untuk meningkatkan kemahiran murid menulis Jawi, bermula dengan murid Tahun 2
Optimis! Mula-mula saya akan menghasilkan teknik untuk membantu mereka
mengenali huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi serta menulis perkataan Jawi menggunakan
suku kata mudah, kemudian saya akan menghasilkan teknik atau formula untuk
membantu mereka mengenali huruf Jawi yang boleh disambung dan tidak boleh
disambung. Mudah-mudahan hasrat saya
untuk meningkatkan kemahiran 10 orang murid tahun 2 Optimis ini menulis Jawi akan tercapai.
|
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
Berikut ialah objektif umum dan
objektif khusus bagi kajian ini:
3.1 Objektif Umum
Objektif kajian ini secara
umumnya adalah untuk meningkatkan kemahiran 10 orang murid Tahun 2 optimis
menulis Jawi dengan meningkatkan kemahiran mereka mengenali huruf-huruf Jawi
yang mewakili huruf-huruf Rumi serta membantu mereka menulis suku kata mudah menggunakan
Teknik Dalil dan mengenali huruf tunggal Jawi yang boleh disambung dan tidak
boleh disambung menggunakan Teknik Avu Zar Zad. Diharapkan dengan teknik yang
diperkenalkan, murid-murid tersebut
dapat menguasai kemahiran menulis Jawi dengan baik serta akan lebih
meminati mata pelajaran Jawi. Seterusnya diharapkan mereka akan dapat mencapai
pencapaian yang cemerlang dalam peperiksaan PMR dan SPM yang akan mereka jalani
semasa di peringkat menengah nanti.
3.2 Objektif Khusus
Objektif khusus kajian ini adalah
seperti berikut:
i.
Untuk memastikan 100% murid Tahun 2 optimis lulus
dalam ujian mengenal pasti huruf Jawi yang mewakili huruf Rumi setelah menggunakan
Teknik Dalil.
ii.
Untuk memastikan 100% murid Tahun 2 Optimis lulus dalam ujian mengenal
pasti huruf-huruf Jawi yang boleh dan tidak boleh disambung setelah menggunakan
Teknik Avu Zar Zad.
iii.
Untuk meningkatkan skor min minat murid Tahun 2
Optimis terhadap mata pelajaran Jawi setelah menggunakan Kad Dalil Avu Zar zad
|
13
|
Boleh berhubung terus dengan saya jika berminat untuk melakukan kajian terhadap amalan pengajaran dan pembelajaran mengikut subjek masing-masing
ReplyDelete